Регулювання дорожнього руху
Зазвичай дорожній рух регулюється світлофорами, дорожніми знаками та розміткою, але іноді на жвавих перехрестях можна зустріти інспектора регулювальника, який показує жестами напрямок руху для пішоходів та водіїв. Це може статися у випадку ДТП, через яку частково перекрито дорогу, через сильні затори, особливо у час-пік, через перекритий з певних причин рух або несправність світлофорів.
Регулювальник – не дуже часте явище на дорогах, тож його поява може викликати метушню та невпевненість навіть у досвідчених водіїв. Зараз, втім, їх можна побачити на наших дорогах все частіше через постійні відключення електрики. Аби зорієнтуватися у ситуації та не розгубитися, особливо в темну пору доби, треба добре знати сигнали, які подають співробітники Дорожньої патрульної служби усім учасникам дорожнього руху.
Хто такий регулювальник
Отже, хто такий регулювальник? Це посадова особа, яка має повноваження керувати рухом автотранспорту за допомогою обумовлених у правилах жестів. Він повинен бути одягнений у формений одяг, мати знак або екіпірування.
В уяві багатьох водіїв регулювальниками зазвичай є співробітники поліції. Проте правила дорожнього руху України передбачають, що у цій ролі можуть виступати й інші посадові особи:
- працівники підрозділів транспортної безпеки на окремих ділянках доріг;
- працівники дорожніх служб;
- співробітники військової автоінспекції;
- чергові залізничних переїздів та поромних переправ,
які мають відповідне посвідчення та нарукавну пов'язку, жезл, диск з червоним сигналом чи світлоповертачем, червоний ліхтар або прапорець та виконують регулювання у форменому одязі.
Правило регулювальника
Регулювальник скасовує дію сигналів світлофорів та знаків пріоритету. Дорожні знаки та розмітка продовжують діяти. У виняткових випадках регулювальник може відправити водія під заборонні знаки або розмітку. Зазвичай це пов'язано з проведенням ремонтних робіт, проведенням заходів або великою аварією.
Втім іноді ручне регулювання застосовується, коли працюють усі світлофори, а затор навіть не почав утворюватись. Зазвичай це найважливіші перехрестя міської дорожньо-транспортної системи. У цьому випадку регулювальник застосовується для подвійного контролю транспортних потоків, тобто на випадок, якщо налаштовані світлофори не впораються. Регулювальник може візуально оцінити щільність різних потоків і приділити більше часу для проїзду одному з них. Світлофори поки що не здатні робити це так, як може людина.
Отже, найважливіше правило: регулювальник – головніше сигналів світлофора, дорожніх знаків та розміток. Якщо він стоїть на дорозі – слухатись треба лише його!
Сигнали регулювальника
Як написано в пункті 8.8 ПДР, «Сигналами регулювальника є положення його корпусу, а також жести руками, у тому числі з жезлом або диском із червоним світлоповертачем».
Насправді, у регулювальника не так багато сигналів, тому не доведеться їх довго запам'ятовувати. Їх всього три - і водій бачить їх з різних боків перехрестя:
- одна рука вгору (рух заборонено в усіх напрямках);
- обидві руки розведені в бік або опущені вниз (рух заборонено на спину та на обличчя);
- права рука витягнута вперед (рух заборонено на праве плече та на спину).
Якщо говорити простими словами, заборонено їхати на обличчя та спину інспектору, а також перетинати напрямок, вказаний рукою
А тепер детально та наочно:
Одна рука вгору
Якщо інспектор підняв праву руку вгору, незалежно від того, якою частиною корпусу він до вас повернутий: усім без винятку учасникам дорожнього руху – транспортним засобам, трамваям, пішоходам – категорично заборонено рухатися у будь-яких напрямках. Такий сигнал головним чином застосовується для розчищення перехрестя, щоб пропустити спецтранспорт.
Обидві руки розведені в бік або опущені вниз
Це два однакові жести, що забороняють рух на спину та на обличчя усім учасникам дорожнього руху. Для тих, хто знаходиться з боків: автомобілі тільки прямо та праворуч, трамвай тільки прямо, пішоходам можна переходити дорогу.
Права рука витягнута вперед
Цей жест треба розбирати детальніше, бо він є найзаплутанішим та має чотири значення для всіх учасників дорожнього руху.
- Для тих, хто знаходиться зі сторони правого плеча: транспортним засобам та трамваям рух заборонено, пішоходам можна переходити дорогу.
- Для тих, хто знаходиться зі спини: аналогічно - транспортним засобам та трамваям рух заборонено, пішоходам можна переходити дорогу.
- Для тих, хто знаходяться зі сторони лівого боку: транспортним засобам дозволено рухатися у будь-якому напрямку, трамваям дозволено повертати ліворуч, пішоходам заборонено переходити дорогу.
- Для тих, хто знаходиться спереду: транспортним засобам дозволено рухатися праворуч, трамваям - лише праворуч, пішоходам заборонено переходити дорогу.
Незвичайні сигнали
У незвичайних ситуаціях регулювальник може подавати сигнали, які не описані у правилах дорожнього руху. Таке може бути, наприклад, при оточенні території через проведення масштабного заходу або при великій транспортній пригоді.
Також багато інспекторів розуміють, що далеко не всі водії пам'ятають пункти правил дорожнього руху. Більше того, у правилах зазначено, що регулювальник має право застосовувати інші жести та сигнали, зрозумілі водіям.
Сигнал свистком
Це додатковий засіб, який застосовується для привернення уваги водіїв. Наприклад, якщо при забороні руху автомобіль продовжить свій шлях, інспектор покаже заборонний жест і одночасно приверне увагу водія звуковим сигналом.
Дорожня мова жестів — один з найважливіших способів комунікації для водіїв. Знаючи та застосовуючи на практиці умовні сигнали, можна уникнути не однієї неприємної пригоди на дорозі.