Правила дорожнього руху

Світлофори призначені для регулювання руху транспортних засобів та пішоходів. Вони встановлюються на перехрестях, пішохідних переходах та в різних місцях жвавого руху. Завдяки сигналам світлофору пішоходи переходять вулиці, не ризикуючи потрапити під колеса, а водії уникають зіткнень та інших небезпечних випадків.

Важливо знати: сигнали світлофора скасовують знаки пріоритету. 

Відповідно до пункту 8.3 ПДР України сигнали світлофора мають перевагу перед знаками пріоритету. Тому такі дорожні знаки скасовуються світлофором. Виняток з цього правила – лише обставини, коли працює жовтий миготливий індикатор.

Парадоксально, але світлофори вигадали ще до створення автомобіля. Перший був встановлений у Лондоні в середині XIX століття, аби зробити безпечнішим перехід пішоходів через вулицю, де активно роз'їжджали кінні візки. Втім, пристрій проіснував недовго – за кілька місяців він вибухнув, було поранено поліцейського, а цю ідею регулювання руху було реалізовано лише через 40 років.

До речі, а ви знаєте, що кольори для світлофора вибрано не випадково? Справа в тому, що промені світла різних кольорів по-різному поширюються в атмосфері. Так, промені червоного світла мають найбільшу довжину хвилі та розходяться з найменшими втратами. У темний час доби і навіть у тумані вони помітні на значній відстані. Жовте світло поширюється гірше за червоне, але краще за зелене. Воно добре помітно і найбільше підходить для попереджувального сигналу. Крім того, кольори при проектуванні світлофора були обрані частково через те, що червоний сприймається як небезпека, жовтий як концентрація уваги, а зелений – як дозвіл.

Сигнали світлофора

У світлофорів всього чотири кольори, але вони легко можуть заплутати недосвідченого водія.

Це наступні світлові сигнали:

  •       Зелений
  •       Жовтий
  •       Червоний
  •       Біло-місячний

Що саме вони вказують водіям та пішоходам – залежить не тільки від кольору, а й від типу світлофора, форми світлового сигналу, наявності стрілок та додаткових секцій.

Типи світлофорів

Світлофори бувають 5-ти типів:

  •       Пішохідні
  •       Автомобільні
  •       Трамвайні
  •       Реверсивні
  •       Для регулювання руху на залізничних переїздах

Роздивимося детальніше.

Стандартний трьохсекційний світлофор з круглими сигналами – найпоширеніший. Він регулює перехрестя перед залізничними переїздами в населених пунктах, перетини доріг з трамвайними лініями, велодоріжками, пішохідними переходами та звуженнями проїжджої частини, аби зустрічні транспортні засоби могли проїжджати її поперемінно.

Класичний світлофор має вертикальне розташування сигналів – червоний, жовтий, зелений (згори вниз). Для загальної зручності розташовується він, як правило, праворуч дороги перед перехрестям. Але якщо дорога багатосмугова або з обмеженою видимістю, водію в лівому ряду буває складно помітити світлофор, розташований на узбіччі (наприклад, за фурою, що рухається правою смугою). У таких випадках іноді застосовують світлофор із горизонтально розташованими сигналами. Його вішають над центральною частиною дороги.

Світлофор з додатковими секціями – окремо пропускає транспортні засоби у різних напрямках.

У темну пору доби додаткові секції не завжди видно. Тому, аби попередити водія про їх наявність, в основній секції на зелений сигнал наноситься контур стрілки. З цією ж метою на додаткову секцію іноді додається червоне кільце, що горить.

Додаткові секції знаходяться зліва або справа від основної або з обох боків (тільки з зеленою стрілкою).

«Реверсивний» світлофор – використовується на реверсивних смугах, коли в залежності від навантаження напрямок руху автомобілів по одній зі смуг можна змінювати, а також під час дорожніх робіт – коли потрібно перекрити одну або кілька смуг.

Зелена стрілка дозволяє рух, червоний хрест забороняє рух, жовта діагональна стрілка вказує, що треба перестроїтися на іншу смугу.

Якщо ж реверсивні світлофори вимкнені, то подумки змінюйте розмітку 1.9 (здвоєні довгі штрихи) на подвійну суцільну (1.3). І в жодному разі її не перетинайте.

Майте на увазі, що реверсивний світлофор діє виключно на смугу, над якою він встановлений, а не на всю проїжджу частину.

«Трамвайний» світлофор – Т-подібний блок з чотирма лампами біло-місячного кольору.

Раніше такі світлофори регулювали лише рух трамваїв, а сьогодні – будь-яких транспортних засобів, що їдуть виділеними смугами для маршрутного транспорту. Навіть якщо водій виїхав на виділену смугу, порушивши ПДР, він все одно зобов'язаний виконувати вимоги сигналів цього світлофора.

Якщо нижня лампа такого світлофора не горить – рух заборонено, якщо горить – можна їхати. Верхні лампи показують напрямки, в яких можна рухатися.

Якщо ж ці світлофори не працюють – трамваї керуються світлофорами для транспорту.

Двосекційний світлофор – схожий на стандартний трьохсекційний світлофор, але без жовтої секції, тільки червоний та зелений. Він регулює рух на внутрішніх територіях підприємств, на реверсивній смузі, на розвідних мостах та на причалах поромних переправ, на пунктах справляння плати за проїзд платними дорогами та у місцях виїзду автомобілів оперативних служб.

Світлофори на залізничних переїздах – це два червоні ліхтарі, розташовані горизонтально, або один миготливий біло-місячний сигнал відповідно.

Велосвітлофор – показує сигнали із силуетом велосипеда червоного, жовтого чи зеленого кольору на чорному фоні. Вимоги такого світлофора є обов'язковими для велосипедистів, водіїв мопедів та засобів індивідуальної мобільності (ЗМ). Встановлюють такі світлофори там, де велодоріжка чи смуга для велосипедистів перетинає проїжджу частину дороги або регульований пішохідний перехід.

Пішохідні світлофори – дозволяють або забороняють пішоходам переходити дорогу. Їх ставлять на регульованих пішохідних переходах і регульованих перехрестях.

Заборонні та дозвільні сигнали світлофора

Рухатися заборонено, якщо на світлофорі:

  1. Горить червоний. Тип світлофора та форма сигналу – круглий, у вигляді силуету стрілки, пішохода чи велосипеда – вказують, кому саме заборонено рухатися.
  2. Горить жовтий. Але якщо водій виїхав на перехрестя при дозвільному сигналі, і жовтий застав його в процесі, він зобов'язаний закінчити маневр. А інші водії зобов'язані пропустити його навіть, якщо в них загорівся дозвільний сигнал. Крім того, ПДР дозволяє проїхати на жовтий сигнал світлофора, якщо загальмувати ви зможете, тільки застосувавши екстрене гальмування.
  3. Не горить нижня біло-місячна секція «трамвайного» світлофора при верхніх, що горять.

Рухатися можна, якщо на світлофорі:

  1. В основній секції горить зелений і немає додаткових стрілок у будь-якому напрямку.
  2. В основній секції горить зелений із силуетом стрілки або горить зелений у додатковій секції – лише у напрямку стрілок.
  3. Миготить біло-місячний сигнал на залізничних переїздах.
  4. Миготить зелений сигнал – все ще можна продовжувати рух, але залишаються лічені секунди до заборонного сигналу.
  5. Світиться нижня біло-місячна секція «трамвайного» світлофора – у напрямках, які вказують верхні секції.

Іноді поруч зі світлофором встановлюють світлове табло, що інформує, скільки часу залишилося до перемикання сигналу. Водій зможе зорієнтуватися, встигає він проїхати або йому час пригальмувати.

Також на рівні червоного сигналу вертикального світлофора можуть встановити білу табличку із зеленою стрілкою. Ця табличка дозволяє рух у вказаному напрямку при будь-якому сигналі світлофора. Якщо горить червоний, водій спочатку зобов’язаний пропустити пішоходів та транспортні засоби, що рухаються з інших напрямків.

Регулювання на переїзді

Червоне світло – проїзду немає. Це знають навіть діти. Але що робити, якщо червоний по черзі миготить? Подібна ситуація ставила в ступор не одного водія.

Що означає червоний миготливий сигнал або два червоні сигнали світлофора, встановленого на залізничному переїзді? Що рух заборонено.

При заборонному сигналі світлофора водій повинен зупинитися перед стоп-лінією (знак 1.12). Якщо стоп-лінії немає, зупиняємося на перехресті перед проїжджою частиною, що перетинається, не створюючи перешкод пішоходам. Пам'ятаємо, що пішоходи повинні переходити дорогу пішохідними переходами, а за їх відсутності – на перехрестях по лінії тротуарів або узбіччя.

Якщо на перехресті перед світлофорами, розташованими по дорозі водія, є стоп-лінії, водій зобов'язаний керуватися сигналами кожного світлофора. Відповідно, при забороняючому сигналі світлофора зупинятися у цих стоп-ліній.

У випадках, коли рух через переїзд заборонено, водій повинен зупинитися біля стоп-лінії та (або) знака 2.5 (перевага зустрічного руху). Якщо їх немає – не ближче 5 метрів від шлагбауму чи світлофора, а за відсутності шлагбауму чи світлофора – не ближче 10 метрів до найближчої рейки.

Ну і, нарешті, поєднання червоного і жовтого сигналів забороняє рух та інформує про подальше включення дозвільного сигналу.

Заборонні та дозвільні стрілки у додаткових секціях

Якщо в додатковій секції світиться зелений силует стрілки, можна їхати в зазначеному напрямку незалежно від сигналу в основній секції. Якщо горить права секція, то повертати праворуч можна виключно при роздільному сигналі цієї секції. Стрілка ліворуч дозволяє також розвертатися, якщо це не заборонено відповідним дорожнім знаком, і ви знаходитесь у крайній лівій смузі.

Якщо ж стрілку на додатковій секції не включено, то їхати в цьому напрямку заборонено. Навіть якщо основний світлофор горить зеленим. А якщо навпаки?

Припустимо, додаткова секція направо дає дозвільний сигнал. А сигнал основного світлофора – червоний. Рух праворуч дозволено. Але тут виникає проблема. Якщо для водія із зеленою стрілкою горить червоний основний світлофор, то для поперечного напрямку горить зелений основний. І ось поперечний потік мчить у той самий бік, як і ви. Хто має поступитися? Чи поширюється тут правило перешкоди праворуч? Ні. Згідно з правилами дорожнього руху, якщо водій їде на «зелену стрілку» за червоного сигналу основного світлофора, він поступається всім – автомобілям, що рухаються з інших напрямків, а також пішоходам.

Якщо в додатковій секції силует стрілки не горить або горить червоне кільце, заборонено їхати в зазначеному напрямку.

Якщо при цьому в основній секції горить зелений сигнал з контуром стрілки, можна рухатися тільки в тих напрямках, куди вона вказує. Стрілка ліворуч дозволяє розвертатися, якщо це не заборонено знаком

Якщо горить лише одна стрілочка прямо, а додаткові секції розташовані ліворуч і праворуч, то можна рухатися тільки в прямому напрямку. Поворот ліворуч чи праворуч робити не можна – чекаємо, поки загориться сигнал відповідної стрілки.

Якщо на основні сигнали світлофора нанесені стрілки прямо і праворуч, це означає, що світлофор має додаткову секцію тільки зліва. Тому поворот ліворуч і розворот можна робити тільки при роздільній здатності цієї допсекції.

Аналогічно і з додатковою секцією справа. В цьому випадку на основний сигнал світлофора нанесуть стрілки прямо та ліворуч.

Інформаційна світлова секція у вигляді силуету пішохода та стрілки з миготливим сигналом біло-місячного кольору, розташована під світлофором, інформує водія про те, що на пішохідному переході, у напрямку якого він повертає, включений сигнал світлофора, що дозволяє рух пішоходам.

Світлофори для трамваїв та маршрутних транспортних засобів, що рухаються «виділеною» смугою

Ці світлофори варто розглянути окремо. Бо резонне питання: навіщо звичайним водіям знати про цей світлофор, якщо він призначений виключно для трамваїв та іншого громадського транспорту? Все просто! Трамвай за рівних умов завжди має перевагу. Якщо йому горить дозвільний сигнал, водій зобов'язаний поступитися. Якщо горить забороняючий сигнал, але при цьому класичний світлофор дозволяє рух, то нам можна їхати.

Тому давайте розберемося із сигналами цього світлофора.

Його сигнали схожі на стрілки. Рух дозволяється тільки при увімкненні одночасно нижнього сигналу та одного або декількох верхніх, з яких лівий дозволяє рух ліворуч, середній – прямо, правий – праворуч. Якщо з нижньою секцією увімкнуто відразу кілька верхніх сигналів, рух дозволено в кількох напрямках, крім розвороту. Адже для цього трамваю необхідне спеціальне розворотне кільце, розташоване на кінцевих станціях маршруту.

Тому, якщо біля трамвая горять лише вертикальні сигнали та увімкнутий «поворотник» направо, він стоятиме і чекатиме дозвільного сигналу праворуч. Водієві легкового автомобіля чекати не обов'язково – адже в нього горить зелений, а значить, можна проїхати.

Або інший приклад. На трамвайному світлофорі горять лише горизонтальні сигнали, що означає заборону подальшого руху. А у автомобілістів – свій світлофор. І він горить зеленим. Значить, трамвай стоїть, а «легковик» їде, навіть якщо його траєкторія руху перетинає траєкторію трамвая.

І наостанок знову про важливе. Сигнали світлофора скасовують знаки пріоритету.

Відповідно до пункту 8.3 ПДР України сигнали світлофора мають переважне становище перед знаками пріоритету. Тому такі дорожні знаки скасовуються світлофором. Виняток цього правила – лише обставини, коли працює жовтий миготливий індикатор